日系カナダ人独り言ブログ

当ブログはトロント在住、日系一世カナダ人サミー・山田(48)おっさんの「独り言」です。まさに「個人日記」。1968年11月16日東京都目黒区出身(A型)・在北米30年の日系カナダ人(Canadian Citizen)・University of Toronto Woodsworth College BA History & East Asian Studies Major トロント在住(職業記者・医療関連・副職画家)・Toronto Ontario「団体」「宗教」「党派」一切無関係・「政治的」意図皆無=「事実関係」特定の「考え」が’正しい’あるいは一方だけが’間違ってる’いう気は毛頭なし。「知って」それぞれ「考えて」いただれれば本望(^_-☆Everybody!! Let's 'Ponder' or 'Contemplate' On va vous re?-chercher!Internationale!!「世界人類みな兄弟」「平和祈願」「友好共存」「戦争反対」「☆Against Racism☆」「☆Gender Equality☆」&ノーモア「ヘイト」(怨恨、涙、怒りや敵意しか生まない)Thank you very much for everything!! Ma Cher Minasan, Merci Beaucoup et Bonne Chance 

Shabbat「安息日」(/ˈsæbəθ/) Sabbath=静かな土曜日の夜+ jumu'ah (Arabic جمعة )"Lord's Day" (Greek Κυριακή)

こんばんは。なんとなく1日終わってしまいました。「キリスト教」や「ユダヤ教」関連が少なからずの北米です。むりやり「正当化」?の試みじゃありませんけど。ちょっと参照を。この影響は無関係に近いながら、「土曜日」はよくこうした調子で日が暮れる。そんなこんなのリッチモンド・ヒルからでした。今夜は早々と寝ることにします。2016・11・05
サム おやすみなさい
安息日(あんそくじつ、あんそくにち、あんそくび(日本語での読み方を参照)、ヘブライ語: שבת‎、英語: Sabbath)は、西方系の宗教において、何もしてはならない日と定められた日である。
概要[編集]
旧約聖書で週の7日目と定められており、実際には土曜日にあたる。ユダヤ教徒はこの日には戒律としていかなる労働も行わないことを求められる。キリスト教ではそれは厳密に求められることはない。なお、教会堂に集まって礼拝を行う日は基本的に日曜日になっている。旧約聖書の「日」は基本的に夕方で区切る。「土曜日」というのは深夜を一日の始まりとする現代の時法でいえば金曜日の日没から土曜日の日没までの間を言う。
「何もしてはならない」の範囲は宗派によりかなり差異があり、ユダヤ教では基本的に厳格であり、家事を含め日中は一切の労働を行わない。人命の救助など緊急の場合には安息日でも労働を行ってよいとされているが、教義に厳格な人々からは非難され救急車に投石されることもある。以前国際大会でボクシングの選手がたまたま試合の日が安息日になってしまったため、棄権したようなこともあった。キリスト教では歴史的には安息日の休日が重視されたが、一部の教派を除きそれほど強い禁止はない。ピューリタン(改革派)の教派では、娯楽などもつつしみ神の崇拝に専念する日とする考え方がみられるが、キリスト教全般の傾向からすれば、むしろ例外に属する。現代キリスト教の多くの宗派では普段より少し心静かに過ごす程度か定まった禁忌をもたない。また、してはならないことが収入を得るための労働のみと考えられることもあり、敬虔な信者でなければむしろ娯楽などはこの日に行う事が多い。

起源[編集]
キリスト教やユダヤ教では、『創世記』で啓典の神が天地創造の7日目に休息を取ったことに由来し、何も行ってはならないと定められた日とされている。一方で、バビロニアの七曜制からきたものとする見方もある。しかしながらも、聖書通りに解釈するのは7日目であり、本来の安息日は現代における「土曜日」である。
各宗教での扱い[編集]
ユダヤ教[編集]
ユダヤ教の暦のなかで、安息日は一番大切な日である。それは『出エジプト記』20章と『申命記』5章に記されている十戒の中で守ることを教えられている日であるからである。安息日(ヘブライ語: שבת‎ シャバット)は、救世主の時代の前兆である。『出エジプト記』20章では、神が天地創造において7日目に休まれてこの日を祝福し聖であると宣言したゆえに安息日を覚えて聖なる日とし、労働してはいけないことを教える。また『申命記』5章では、神がユダヤ人をエジプトの奴隷状態から連れ出して休みを与えたゆえに、安息日を覚えて聖別し、労働してはいけないことを教える。 したがって、ユダヤ教で安息日は、神が天地を創造したことを覚えるとともに、神がユダヤ人の歴史を救い、ユダヤ人が神の民であることを覚える記念日である。この日は捕囚期以後、シナゴーグにつどい、神を礼拝する日となった。イスラエルでは、シェバト(シャバット)には機械の操作や火を扱うことができない(『出エジプト記』35章3節)とされている。このため、厳格なユダヤ教徒は金曜日の日没前までに食事の支度をし、安息日である土曜日は調理を行わない。安息日の食事として、金曜日の日没前に煮立たせてから燠火にかけて一晩中低温調理するチョレントや、金曜日の日没前に調理して冷めたものを食べるゲフィルテ・フィッシュが生まれたのはこのためである。また、国内ではユダヤ・アラブ間における「共存」を目指しているとされているハイファ、ならびにアラブ系イスラエル人の都市や村落などを除きバスや鉄道など公共交通機関はすべて運休するうえ、国営航空会社もすべての航空便の運航を停止する(ただし、「シェルート(שרות)」という乗り合いタクシーは、上述のハイファだけではなく、テルアビブやベングリオン国際空港などにおいても運行されている)。スポーツ界では、国際大会に出場予定だった選手が、競技の日程が安息日と重なったとして欠場したケースもある。シャバトになるとエレベーターが各階停止の全自動運転になるところがある。これは「ボタンを押す」ことによって電気スイッチ内に火花が飛び「火を灯火する」ことを避けるためである。また同じ理由から電話番号を音声認識する「コーシェル・フォン(シャバットフォン)」なる電話機も存在する。それ故、ユダヤ教徒は安息日である金曜日の日没から土曜日の日没までは、本来は宗教的な観点から禁煙をしなければならない。しかし、ユダヤ教徒であるユダヤ系イスラエル人が安息日に喫煙を行うことは、宗教的にみればタブー視されるが成人であるならばイスラエルの法律に対する違法行為ではない(ただし、イスラエルにおいては、路上における喫煙行為は、民族や宗教に関わりなく2007年11月からは非合法とされている)。また、ユダヤ教とはいえどもあまり厳格でない宗派も改革派を中心に存在し、普通の家庭生活を送っているユダヤ教徒もいる。
キリスト教[編集]
キリスト教会では当初は安息日(土曜日)に集まって礼拝を行っていたが、のちにキリストの復活を記念して、復活の日である日曜日を主日と呼び、礼拝を行うようになった。ローマの神や土地の神との結びつき(印欧化・混交)、ユダヤ教からの乖離政策であるといわれる。さらに西方教会では主日を安息日と同一視するようになった。アメリカでは191教団がこの安息日を厳守すると言われる。こういった歴史的背景に直視し、本来の聖書通り日曜ではなく土曜礼拝を主張するセブンスデー・バプテスト教団やセブンスデー・アドベンチスト教会、真イエス教会、イエス之御霊教会などのキリスト教団(主にプロテスタント)も存在する。また、カトリックの聖職者も日曜ミサのほか、「サバティーノ」と呼ばれる土曜ミサも行う。一方、正教会など東方教会では土曜日を安息日とする。正教会に属する日本ハリストス正教会では安息日をスボタと呼ぶ。この語は直接にはロシア語に由来している。正教会においてはスボタは神の創造の業を記憶する喜びの日であり、大斎にあっても平日には禁止されるオリーヴ油および酒の摂取が許される。ギリシャ語をはじめ、カトリック圏のロマンス諸語でも「安息日」という語が「土曜日」、「主日」が「日曜日」という曜日名になっている。また、ギリシャ語では金曜日を準備の日と呼ぶ。ヨーロッパ大陸におけるカレンダーでは一般的に日曜日を一番左に配置しており、土曜日が7日目という扱いをしていると言える。以上の点で、キリスト教の安息日は一般に日曜日と説明される。聖書通り土曜日であると解釈するのも妥当である。
イスラム教[編集]
イスラム教ではムハンマドがメッカを脱出した金曜日を安息日としている。厳密には安息日とはユダヤ教のものであり、この場合の安息日とは、休日という意味である。イスラム教は、毎日が礼拝であり、特に金曜日には合同礼拝(集団礼拝、金曜礼拝)が行われる。神はムハンマドに合同礼拝についての啓示を下しており(大天使ガブリエルが仲介している)、アル・クルアーンのスーラに「アル・ジュムア」がある。アル・ジュムア(アラビア語: الجمعة‎)は金曜日という意味。金曜日が休日のイスラム社会もあれば、休日でないイスラム社会もある。また、イスラム教で土曜日は安息日ではないけれども、アラビア語で「土曜日」は「ヤウム・アッ=サブト(يوم السبت)」というが、その「サブト(سبت)」はヘブライ語で「土曜日」や「安息日」を意味する「シャバット(שבת)」が語源である。
Sabbath (/ˈsæbəθ/) is a day set aside for rest and worship. According to Exodus 20:8 the Sabbath is a day of rest on the seventh day, commanded by God to be kept as a holy day of rest, as God rested from creation.[1] It is observed differently among the Abrahamic religions and informs a similar occasion in several other practices. Although many viewpoints and definitions have arisen over the millennia, most originate in the same textual tradition of: "Remember the sabbath day, to keep it holy".In scripture, Sabbath is given as a day of rest, on the seventh day.[2] The term has been used to describe a similar weekly observance in any of several other traditions; the first crescent or new moon; any of seven annual festivals in Judaism and some Christian traditions; any of eight annual pagan festivals (usually "sabbat"); an annual secular holiday; and a year of rest in religious or secular usage, the sabbath year, originally every seventh year. ポルトガル語→Shabat (do hebraico שבת, shabāt; shabos ou shabes na pronúncia asquenazita, "descanso/inatividade"), também grafado como sabá (português brasileiro) ou sabat (português europeu), é o nome dado ao dia de descanso semanal no judaísmo, simbolizando o sétimo dia em Gênesis, após os seis dias de Criação. Apesar de ser comumente dito ser o domingo de cada semana, é observado a partir do pôr-do-sol da sexta-feira até o pôr-do-sol do sábado. O exato momento de início e final do shabat varia de semana para semana e de lugar para lugar, de acordo com o horário do pôr-do-sol. O shabat é observado tanto por judeus quanto por cristãos, como por exemplo adventistas do sétimo dia e batistas do sétimo dia.Observância do Shabat na religião judaica implica abster-se de atividades de trabalho , muitas vezes com grande rigor , e se engajar em atividades repousantes para honrar o dia. posição tradicional do judaísmo é que ininterrupta do sétimo dia de Shabat originado entre o povo judeu, como sua primeira e mais sagrada instituição, embora alguns sugerem outras origens.O shabat atualmente é observado tanto por mandamentos positivos, como as três refeições festivas (jantar de sexta-feira, almoço de sábado e refeição de final de tarde no sábado), e restrições. As atividades proibidas no Shabat derivam de trinta e nove ações básicas (melachot, livremente traduzido como "trabalhos") que são descritas pelo Talmud a partir de fontes bíblicas.[1]Mas em outras religiões, como por exemplo, os adventistas do sétimo dia se baseiam no livro chamado Bíblia e ensinam a guardar o sábado de forma diferente dos judeus no aspecto de seguir leis rigorosas extrabíblicas."A Igreja Adventista do Sétimo Dia reconhece o sábado como sinal distintivo de lealdade a Deus (Êx 20:8-11; 31:13-17; Ez 20:12, 20), cuja observância é pertinente a todos os seres humanos em todas as épocas e lugares (Is 56:1-7; Mc 2:27). Quando Deus “descansou” no sétimo dia da semana da criação, Ele também “santificou” e “abençoou” esse dia (Gn 2:2, 3), separando-o para uso sagrado e transformando-o em um canal de bênçãos para a humanidade."[2] ユダヤ教→Judaism[editShabbat[edit]Jewish Shabbat (Shabbath, Shabbes, Shobos, etc.) is a weekly day of rest, observed from sundown on Friday until the appearance of three stars in the sky on Saturday night. It is also observed by a minority of Christians, such as adherents of Messianic Judaism and Seventh-day Adventists. Thirty-nine activities prohibited on Shabbat are listed in Tractate Shabbat (Talmud). Customarily, Shabbat is ushered in by lighting candles shortly before sunset, at halakhically calculated times that change weekly and geographically.Judah ha-Levi (12th century) proposed a nascent Jewish date line for dating of Shabbat, later calculated to fall between China and Japan (other lines exist, and travelers are expected to note both personal and local Shabbat); and Pinchas Elijah Horovitz (18th century) stated that polar regions should observe Shabbat based on calculating 24-hour days, although without establishing a date line.Shabbat is a widely noted hallmark of Jewish peoples. Subbotniks (literally, Sabbatarians) are a Russian sect, categorized as either Jews or Judaizing Christians, that became particularly branded by strict Shabbat observance; (Hungarian-born radical Reform leader Ignaz Einhorn even shifted his congregation's Shabbat worship to Sundays.) Several weekly Shabbats per year are designated as Special Sabbaths, such as Shabbat haGadol, prior to Pesach (literally, "the High Sabbath", but not to be confused with other High Sabbaths); and Shabbat Teshuvah, prior to Yom Kippur ("Repentance Sabbath"). キリスト教→Christianity[edit]In Eastern Christianity, the Sabbath is considered still to be on Saturday, the seventh day, in remembrance of the Hebrew Sabbath. In Catholicism and most sects of Protestantism, the "Lord's Day" (Greek Κυριακή) is considered to be on Sunday, the first day (and "eighth day"). Communal worship, including the Holy Mysteries, may take place on any day, but a weekly observance of the resurrection is made consistently on Sunday. Western Christianity sometimes refers to the Lord's Day as a "Christian Sabbath", distinct from the Hebrew Sabbath, but related in varying manner. イスラム教=Islam The Quran acknowledges a six-part Creation period (32:4, 50:38) and the Biblical Sabbath as the seventh-day (yaum as-Sabt: 2:65, 4:47, 154, 7:163, 16:124), but Allah's mounting the throne after Creation is taken in contradistinction to Elohim's concluding and resting from his labors, and so Muslims replace Sabbath rest with jumu'ah (Arabic جمعة ). Also known as "Friday prayer", jumu'ah is a congregational prayer (salat) held every Friday (the Day of Assembly), just after midday, in place of the otherwise daily dhuhr prayer; it commemorates the creation of Adam on the sixth day, as a loving gathering of Adam's sons. The Quran states: "When the call is proclaimed to prayer on Friday, hasten earnestly to the Remembrance of Allah, and leave off business: That is best for you if ye but knew" (62:9). The next verse ("When the prayer is ended, then disperse in the land ...") leads many Muslims not to consider Friday a rest day, as in Indonesia, which regards the seventh-day Sabbath as unchanged; but many Muslim countries, such as Saudi Arabia, the United Arab Emirates and Bangladesh, do consider Friday a nonwork day, a holiday or a weekend; and other Muslim countries, like Pakistan, count it as half a rest day (after the Friday prayer is over). Jumu'ah attendance is strictly incumbent upon all free adult males who are legal residents of the locality.











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