日系カナダ人独り言ブログ

当ブログはトロント在住、日系一世カナダ人サミー・山田(48)おっさんの「独り言」です。まさに「個人日記」。1968年11月16日東京都目黒区出身(A型)・在北米30年の日系カナダ人(Canadian Citizen)・University of Toronto Woodsworth College BA History & East Asian Studies Major トロント在住(職業記者・医療関連・副職画家)・Toronto Ontario「団体」「宗教」「党派」一切無関係・「政治的」意図皆無=「事実関係」特定の「考え」が’正しい’あるいは一方だけが’間違ってる’いう気は毛頭なし。「知って」それぞれ「考えて」いただれれば本望(^_-☆Everybody!! Let's 'Ponder' or 'Contemplate' On va vous re?-chercher!Internationale!!「世界人類みな兄弟」「平和祈願」「友好共存」「戦争反対」「☆Against Racism☆」「☆Gender Equality☆」&ノーモア「ヘイト」(怨恨、涙、怒りや敵意しか生まない)Thank you very much for everything!! Ma Cher Minasan, Merci Beaucoup et Bonne Chance 

Stalin: A Political Biography. by Isaac Deutscher. /第4章(CHAPTER 4):コーバ、スターリンとなる=KOBA BECOMES STALIN/იოსებ სტალინიИосиф Сталин①


↑左が母親。右が1893年、ゴリ神学校生徒時代。14歳のコーバ(スターリン)

4 コーバ、スターリンとなる
反革命の勝利(1907年―12年)“解党派”と“ボイコット派”-バクーでのスターリンの活動(1907年―10年)-入獄とソリヴイチェゴトフスク(追放―逃亡とバクーへの帰還(1909年)-スターリン、レーニンを含む亡命指導者の“ロシア現実に対するかけ離れた態度”を非難―スターリン、タタール人の石油労働者の間に語るーソツィアル・デモクラート紙への寄稿―2度目のソリヴイナイチェゴトスク追放(1910年―11年)とコーカサスでの活動の終りーボリシェヴィキ中央委員となり、プラウダ第一号を発刊す(1912年4月)-第四次ドゥーマ選挙でのスターリンの役割―クラコウ、ウィーンへの旅行―民衆と社会民主主義への諸問題―ウィーンでブハーリン、トロツキーと会見―ロシア帰還後スパイに裏切られ、逮捕さるー極北のシベリア(追放(1913年―17年)-第一次大戦―レーニンの“革命的敗北主義”-戦争中の無活動。
「反革命の時期がはじまった。ツァーリ専制が大規模な戦争でゆり動かされない限り、この時期は20年近く続くであろう。」1907年12月、ジュネーヴに帰ることを決意したレーニンは、彼の友人の1人にこういって別れた。“6月3日の政権”ストルィピン政府のテロが国中に荒れ狂っていた。フィンランドの隠れ家にいてさえ、レーニンは安全感を持てなかった。それから9年後にも、彼は第二次革命が間近いとは信じなかった。ツァーリ専制崩壊数週間前、レーニンの政権獲得数ヶ月前の1917年1月、彼は若いスイスの社会主義者を前にして行なった第一次ロシア革命記念演説を次の言葉で結んだ。「われわれの世代は第二次革命をみるまで生きのびることができないかもしれない。とはいえ、諸君、青年がその勝利の目撃者となることは必至である。」実際には、この二つの革命の間の期間は満10年もなかった。この期間のうちはじめの5年間は、反革命そのものの時期と称することができよう。1912年にはすでに革命運動の新しい高揚がはじまっていた。
―だが、1907年末には、レーニンの悲観論は十二分の根拠があるようにみえた。ツァーリ専制政治はしっかりと立ち直った。労働階級は疲れと幻滅の前に屈服した。革命の最高潮には、200万以上の労働者がストに参加し、しかもその大部分が政治的目的を追求した。1908年には、ストに立ち上った労働者はわずか17万4千であった。これは1909年には6万4千、1910年には4万6千と激減した。一定の限度内で与えられていた言論、集会、新聞の自由は大方失われた。地下の各党は力を使い果し、士気阻喪の状態におちこんだ。敗北は党員と支持者の間に冷笑的諦めと懐疑主義をもたらした。インテリは若気のいたりとして急進主義を悔い改め、体面のいい社会に再びとり入れられることを求めた。地下運動の周辺で空想の日々を送っていた文学的ボヘミアンはやるせない神秘主義、性欲主義、芸術のための芸術に身をひそめた。秘密組織は針でつつかれた気球のようであった。彼らは各紙の党員と活動についてのなまの情報をオフラーナに与えた。オフラーナの手先きは各派の指導部までもぐりこみ、党内の抗争を悪化させ、地下運動を裏切り的陰謀と恐怖の泥沼におとし入れることにできる限り努力した。
―このような状況に対する典型的な反応の一つは秘密活動を敬遠することであった。メンシェヴィキの文筆活動家はこれを政治的原則にまで高め、「党は地下活動に終止符を打ち、古い慣習を捨て去れ。彼は脱皮してヨーロッパの社会党と同じような正常な野党となり、法の定めた限界内で公然とその目的を追求すべきだ」と要求した。この“価値の再評価”を説いた人たちはレーニンから“解党主義者”、党の墓掘り人という軽侮的名称が与えられた。レーニンは論じた。秘密グループが退廃の状態にあろうとも、革命のモグラは地下を掘り続けなければならない。当時は、ボリシェヴィキもメンシェヴィキも西ヨーロッパ、特に西ドイツの社会主義に称賛の目を向けていた。彼らは強力な政治機構と労組機構を持ち、活発な普及紙を動かし、花々しい選挙戦を行ない、議会に代表を送っているではないかというのであった。ロシア地下運動の解体に対する不満が大きければ大きいほど、国内の運動をヨーロッパ化しようという気持ちが強くなった。

―しかし、ロシア社会の全機構は非ヨーロッパ的であった。ツァーリの専制政治は半ロシア的専制政治を守り続けた。だが、6月3日の政権でさえ、第一次革命が獲得したものを全部ぬぐいとることはできなかった。荒れ狂うテロの大波が去ったあとに頼りない自由の小島があちこちに取り残された。反対党はそれぞれ定期刊行物を再び公然と発刊しはじめた。しかし、彼らは悪意ある厳しい検閲にしばられていたため、イソップ的暗示と例えを使った。生ぬるい形でしか見解を述べることができなかった。概して定期刊行物は短命だった。オフラーナはちょっとした口実を見つけるとすぐ彼らに固いこぶしをふり降した。合法的労組と左翼的学習クラブ、協会についても事態は同様だった。陰の議会、ドゥーマの立場もこれと大差なかった。2つの革命の間に選出された4つのドゥーマはいずれもツァーリによって一方的に停会または解散された(訳注、第一、第二ドゥーマは一方的に解散されたが、1907年11月成立した第三ドゥーマは選挙法改正の結果、政府反対が少なくなかったので、決定期間の終る1912年6月で解散した。また第四ドゥーマはニコライ2世が1917年2月26日解散令に署名したが、ドゥーマは臨時委員会を設けて3月2日にリヴォフ臨時政府を組織、同日ニコライ2世は退位証書に署名した。)どの議会でも社会主義的議員は議員としての特権を享受できなかったー彼らの大部分は在任期間をシベリアの追放地で過した。こうしたハンディキャップのもとでヨーロッパ的労働党をロシア政治機構に植えつけようとするのは極北で熱帯植物を育てようとするのと同じだった。メンシェヴィキの指導者たちのなかには秘密組織をまだ存続させたいと考える人がいたが、その人たちも党活動の重点を合法的活動方式に移し変えることを望んだ。多くの点で最も穏健だったプレハーノフだけが地下運動に以前と同じような重要性を与えた。これはレーニン、プレハーノフ間の政治的提携の基礎となった。この提携は第一次大戦突発を迎えてはじめて断絶された。
―この時期を回顧して、後年レーニンは次のように書いた。「革命的党は訓練を完全に終えなければならない。彼らは攻撃方法を学んだ。・・・彼らは・・・攻撃方法と退却方法の双方を正しく理解しない限り・・・勝利は不可能であることを知らなければならない。敗れた革命的各野党のうちで、ボリシェヴィキが最も整然と退却した・・・」レーニンの同志と支持者のなかには“整然とした退却”方法を学ぶことを拒否しなかったものがあった。レーニンの戦術は専制政治との絶望的衝突を避けて革命勢力を温存することであった。彼は“解党派”に対して地下の党を擁護したが、党が秘密活動手段ばかりでなく合法的手段をも利用することを望んだ。反革命のはじまる前にすでに彼はドゥーマ選挙ボイコットを放棄していた。彼の支持者がボイコット戦術を固守していることがわかると、レーニンは社会主義を投票所に持ちこむため、彼のボリシェヴィキ派の全面的反対を押し切ってメンシェヴィキ派とともに投票することをちゅうちょしなかった。彼はまた彼の支持者が検閲にひっかからないような定期刊行物、本、パンフレットを発行すること、また彼らが合法的労組学習クラブで活動することを強く主張した。こうすることによってのみ、党は秘密宣伝に近づける人々よりはるかに広い公衆にその思想、見解を伝えることができる。公然と宣伝する場合には、もちろん多くのことをいわずに伏せておかねばならない。だがこれはなんの制約もない秘密宣伝で補うことができよう。秘密委員会は、合法、地下のいずれを問わず、すべての活動手段を指導、統制すべきであるというのであった。

―メンシェヴィキ間の支配的空気は地下活動への不満であったが、一方、ボリシェヴィキは公然と行動することに気乗り薄であった。1907、8の両年を通じて、ボリシェヴィキの心を動かしていたのは”ボイコット主義“であった。ルナチャルスキー、ボグダーノフ(アレクサンドル・アレクサンドロヴィチ・ボグダーノフ(ロシア語:Александр Александрович Богдановアリクサーンドル・アリクサーンドラヴィチュ・バグダーナフ、1873年8月22日(ユリウス暦:8月10日)ソコウカ - 1928年4月7日 モスクワ)はロシアの内科医・哲学者・経済学者・SF作家・革命家。本名はアレクサンドル・アレクサンドロヴィチ・マリノフスキー(Малиновский)といい、民族的にはベラルーシ人である。普遍的なシステム理論から輸血による回春までと、幅広い科学的関心をもっていた。現代ロシアの同姓同名のテノール歌手は別人である。第一次大戦まで=地方の教育者の家庭に生まれる。ハリコフ大学で医学の学位を取得中に、革命活動に身を投じてはたびたび逮捕された。1899年に大学を卒業するも医学の道を棄てて、政治哲学や経済学を究め、ボグダーノフの偽名を用いて、1903年にロシア社会民主労働党に入党する。その後の6年間は、ボリシェヴィキの中で大物にのし上がり、レーニンに継いでナンバー2の地位を得た)クラシン、ゴーリキー(マクシム・ゴーリキー(Макси́м Го́рький, 旧綴: Горькій, 1868年3月28日(ユリウス暦3月16日) - 1936年6月18日)は、ロシアの作家。本名はアレクセイ・マクシーモヴィチ・ペシコフ(Алексе́й Макси́мович Пешко́в)。ペンネームのゴーリキーとはロシア語で「苦い」の意味。社会主義リアリズムの手法の創始者であり、社会活動家でもあった・・・1934年、セルゲイ・キーロフが死に、スターリンによる粛清が始まると、ゴーリキーは自宅に軟禁されるようになった。1935年、息子マクシム・ペシコフを亡くした翌年、1936年にモスクワで没する。両者とも毒殺された疑いがあるが、確実なことは分かっていない。ソ連崩壊後は、上記の運河建設礼賛などスターリンへ盲従した点を厳しく批判されている)などの優秀な文筆活動家、プロパガンジスト、組織者がボリシェヴィキの“極左派”を指導した。
―社会主義的活動の形式ばかりでなく内容もまた問題となった。地下運動に背を向けた人たちはいやでも応でも、現在秩序とのある程度の妥協を説かざるを得なかった。例えば、ツァーリの検閲と願慮した出版物のなかでツァーリ独裁の打倒を主張することは不可能であった。「だから」とレーニンは論じた。「政府当局の認める活動方式に党を限定しようとする人は事実上共和制の原則を放棄するものだ。」メンシェヴィキは中産階級の自由主義者を政府反対派の正当な指導者だと考え、彼らと同じようにツァーリ独裁制の立憲君主制への渐進的脱皮に期待をかけるようになった。レーニンの目からみると、このような期待は空頼みで、社会民主党員が抱くべき筋合いのものではなかった。一方、ボイコット主義者はセクト主義者で、革命の実践者ではなかった。彼らが地下活動を盲目的に信奉し、より広い行動の機会に目を閉じようとしていることは、革命を無力化する恐れがあった。彼らは裏返しにした解党主義者であった。

―コーバがスターリンとなり、比較的目立たなかったグルジア地下活動家から全国的ボリシェヴィズムの指導者の1人にのし上ったのは2つの革命間の期間中のことであった。彼が1907年から1917年までの10年間のうち約7年間を入獄、シベリアの流刑地への移送、滞在、そこからの逃亡のうちに過したことを思い合わせるならば、このような目覚しい出世は一見ますます不可能に感ぜられる。この期間に彼が書いた政治的論文を注意深く集めたものをみても、それは彼の全集中の薄い一巻を読んでみても、特に目立つ知的、政治的才能を裏付けるものをほとんど見出すことができない。1917年はじめ、レーニンがジュネーヴから帰る前に、ボリシェヴィキを指導するためシベリアから急いでペテルブルグにもどってきた男とブルゾーラ紙に論文を発表した青年との間にはほとんどなんらの前進の跡はみられなかった。彼の出世を解明するにはほとんどなんらの前進の跡はみられなかった。彼の出世を解明するカギは文筆またはジャーナリズムの才能より彼の実験的活動のなかに見出される。
―レーニンその他の指導者はまたも西ヨーロッパに落ち着き先きを見出した。だがスターリンはバクーに留まった。彼は党が海外で必要としている指導者の1人でもなければ、またオフラーナの手の届くところに置いておくことが党として許されない指導者の1人でもなかった。さらに彼は海外の各種党教育機関で革命教育を完成するため派遣された有望な活動家の1人でもなかった。レーニンの党員調査簿によると、彼は自分で自分の教育をするに適当なものとしてマークされていた。クラコウとウィーンに2回、短期間出向いたことを除けば、これらの年月をすべて彼は地下に閉じこもり、革命家としての日常の雑務に埋もれながら、ロシアで過した。こうした日常は興奮した空気に包まれた。騒々しいお祭り騒ぎとはまるっきり違っており、スターリンの実力を養う根源となった。だが、それと同時に彼の弱点を生み出す根源でもあった。彼は西ヨーロッパの生活が亡命指導者の前に繰り展げた広い国際的視野を少しも感得することができなかった。他のすべてのボリシェヴィキと同じように、彼ももちろん国際主義者であったが、彼の国際主義はなまの体験ではなく教義の産物で、その視野は地方的であった。彼は、自己中心主義の民族主義の愚かさがはっきりと示された、コーカサス各部族、民族間の血なまぐさい争いを知っていた。彼の国際主義に欠けていたものは、広いヨーロッパ的生活のさまざまの流れに対する内面的理解であり、またヨーロッパ文明といわれる、目もあやな七色のにじのさまざまな色合いに対する感受性であった。一方、彼は故郷の土から彼の力を汲み取った。ここに彼は根づいていた。はじめは生れと育ちからいって、いまは政治的運命からいってそうであった。              

―1907年10月25日、彼はバクー委員会の委員の1人に選出された。彼は後に書いた。「バクー石油労働者間での2年間の革命的活動は私を実践的闘士としてまた実践的指導者の1人として鍛え上げた。バクーの前身的労働者との接触を通じて・・・労働大衆を指導することがなにを意味するかをはじめて学んだ。こうして、私はバクーで闘いについての2度目の革命的洗礼を受けた。」バクーではチフリスよりさらに密接にヨーロッパとアジアとが相接し、重り合っていた。急速に発展しつつあった石油業はヨーロッパの技術的、経済的組織方法を代弁していた。ペルシャとの通過貿易は性格が東洋的であった。当時バクーで就業中の労働者の48%はロシア人とアルメニア人だった。42%がペルシア人、レスギア人(訳注、グルジアと境を接するダゲスタン、アゼルバイジャンに住むコーカサス民族の1つ。回教を信じ、アゼリ語を国語とす。)、タタール人で、ペルシア人の大部分はいわゆる渡りものであった。10%がトルコ人だった。それぞれ特殊の風俗慣習を持つ、これらさまざまの種族、民族、宗教の寄り合い世帯を単一のマルクス主義組織のワク内におさめるにはなみなみならぬ努力が必要だった。ロシア人は熟練労働者で、近代的生活様式の先駆者だった。回教徒は未熟練、貧民同然のプロレタリアートだった。タタール人は彼らの祭日シャハセイヴァハセイには自分で体にむちを加えた。血の争いの伝等はアラビアのさばくでの激しさに比べてほんのわずか劣るだけだった。市の回教徒街ではそれぞれの家庭は隔離された無気力な生活を送っており、ロシア人、アルメニア人街を活気づけていた。世の中に対する好奇心と熱情は全くみられなかった。このため、回教徒街は秘密活動にはうってつけの場所であった。ボリシェヴィキはここに秘密印刷所を設けた。また、コーバがガヨス・ニシャラッゼという変名で警察から身を隠したのもここであった。
―それぞれ孤立した生活を送っている回教徒労働者の大衆は容易に宣伝、組織を受け入れなかった。それに、アジア的要素は労働階級の構成に反映していたばかりでなく、ヨーロッパ人を株主とする石油会社の方針をも色づけていた。賃金体系は現品支給制とバクシーシ(訳注、アラビア、トルコなどのチップ。)―コーバの論文のなかではバシケーシとなっているーとの妙な組み合わせだった。西ヨーロッパでは産業革命の初期だけによく使われた。詐欺的搾取方法と東洋的なずるさが考え出す、あらゆるごまかしが油田に働く人々に“報酬”を与えるときに使われた。ロシア人とアルメニア人が就業している機械工場の賃金体系はよりヨーロッパ的だった。だが、この賃金体系も労働者と分裂させる点では変りなく、彼らの要求を調整することは労働組合にとって困難な仕事であった。現品支給性のためロシア人でさえ、雇主の意のまま動かされることが非常に多く、例えば、1909年にカスピアン石油会社は労働者が会社の許可なしに結婚するのを禁止したほどであった。労働者たちが雑多で立ち遅れているにもかかわらず、ここでの労働争議が時折、先鋭的、爆発的性格を帯びたのは少しも怪しむに足らない。                       
―ペテルブルグの“血の日曜日”に先立つ1904年末に、バクーで革命的高まりがあったことを想起しよう。その後、コーカサスの政治生活は血なまぐさい部族間の争いの陰に押しやられた。ロシアの他の地域での騒乱が失敗に終わった1907年末ごろになっても、バクーではなお革命的燃え上がりがみられた。またここの地下運動は他の地域のようにすぐとは崩壊しなかった。各クーリヤ(訳注、制限選挙における投票者の等級。)がそれぞれ別個に選挙人を選ぶドゥーマの予備選挙は9月末に行われたが、このとき、労働者クーリヤはボリシェヴィキを代表に選び、コーバは「第三次国会の社会民主党議員への要望」という論文を書いた。彼は述べた。議員は党員であり、党中央委員会の指示、訓令を実行しなければならない。彼はその任務を立法者の任務としてみるべきでない。彼はツァーリ独裁制の存続する限り進歩的立法も平和的改革もなんの役にも立たないことをドゥーマで率直に述べるべきである。彼は革命扇動家として留まるべきである。この指示はボリシェヴィキの奇怪戦術の典型となった。
―選挙後、コーバは石油産業内の労働争議にたち返った。直接採油に関係している労働者はボリシェヴィキ精力下の一つの組合に属していたが、機械工場の労働者は別個に組織され、C・I・O(訳注、アメリカ産業別組合会議。)の原則―単一労組織でなく産業別組合組織に非常に近いものであった。彼は述べた。いくつかの石油会社当局は石油関係労働者を全体として会社側の買収に応ずることがあってはならない。賃金体系は変更しなければならない。労働者の必要としているものはバクシーンではなく、ヨーロッパ的賃金全体系である。労働者は雇主のアジア的慣習に反対し、ヨーロッパ的方法を支持する。彼はボリシェヴィキ組合の合法機関紙“グドーク”(警笛)に、K・カトーという名署名で一連の小論文を掲載してこの考えを詳しく説明している。経営者側が石油関係労働者全体の代表と交渉することに同意すると、彼は5万のバクー労働者に代表を選ぶように呼び掛けた。当局はこの代表会議の手入れを行わないことを公約した。これはボリシェヴィキの成功だった。メンシェヴィキは予めなんらの条件も定めずに石油会社当局と交渉をはじめることを主張していたし、社会民主党とアルメニア・ダシナークは交渉を無条件にボイコットするよう呼びかけていたからであった。
―代表会議は数ヶ月にわたって開かれ、団体協約のあらゆる点を討議し、ストを監督し、政治的見解を発表した。当時、コーバの最も親しい同志の1人で、後に重工業人民委員になったセルゴ・オルジョニキッゼ(グリゴリー・コンスタンティノヴィチ・オルジョニキーゼは後にこう書いた。「ロシア全土に暗黒の反動が支配しているとき、バクーでは真の労働者議会が開かれていた」“6月3日の政権”に対するバクーの挑戦は大胆で危険を顧みなかった。レーニンは暗い称賛の目でこの動きを終始、見守っていた。「彼らは政治的大衆ストの最後のモヒカン族(モヒカン族(Mohican、マヒカン族、Mahican)とはアメリカインディアンの一部族)である」)。レーニンはバクーがロシアの他の地域を行動に駆りたてることのできないことを知っていた。革命はコーカサスで退却援護作戦を取っているに過ぎなかった。だが、この戦いを指揮しているバクーのボリシェヴィキ指導者はレーニンの注目を集めた。すべてにしのびこんできている無関心とあきらめにいまでも抵抗しているこれらの人たちはだれであったろうか。レーニンがタンメンフォルス、ストックフォルム、ロンドンで会ったことのある男で、武装隊と関係していたイヴァノヴィッチ・コーバ、-彼の本名はレーニンの秘密党員調査簿にさえ記されていなかった、-オルジョニキッゼ(グリゴリー・コンスタンティノヴィチ・オルジョニキーゼ(グルジア語: გრიგოლ (სერგო) ორჯონიკიძე[1], ロシア語: Григорий Константинович Орджоникидзе[2], 1886年10月24日 - 1937年2月18日)は、ロシアの革命家、ソビエト連邦の政治家)ヴォロシーロフ(クリメント・エフレモヴィチ・ヴォロシーロフ(ロシア語: Климент Ефремович Ворошилов、ラテン文字転写の例:Kliment Yefremovich Voroshilov、1881年2月4日 - 1969年12月2日)は、ソビエト連邦の軍人、政治家。ソ連邦元帥、ソ連国防大臣、国家元首に当たる最高会議幹部会議長を歴任した)イェヌキッゼ兄弟(このうち1人はソビエト副大統領となった阿维尔·萨弗洛诺维奇·耶努吉泽(俄語:А́вель Сафронович Енуки́дзе,格魯吉亞語:აბელ სოფრონის ძე ენუქიძე,1877年5月7日(19日)-1937年10月30日)他是中央监察委员会主席团的成员、中央执行委员会成员,参加过二月革命、十月革命。1935年因克里姆林宫事件被开除出党,1937年遭到逮捕,判处枪决。1960年平反。[1]1901年与列昂尼德·克拉辛等人在巴库设立俄罗斯社会民主工党的打印点)、スパンダリアン(Suren Spandaryan (Armenian: Սուրեն Սպանդարի Սպանդարյան; Tiflis, 1882 - Krasnoyarsk 1916) was an Armenian literature critic, publicist and Bolshevik. In January 1912, he was elected to the Central Committee of the Bolsheviks at the Prague Conference.[1] In March of the same year, Spandaryan was arrested in Baku. Lenin, who considered Spandaryan a "very valuable and prominent worker"[2] supported Spandaryan's father financially after the arrest, since the latter at that time lived in Paris without any means.[3] Spandaryan was sentenced to lifelong exile to Siberia, where he died four years later)、ジャパリッゼ(プロコーフィー・アプラシオノヴィチ・ジャパリーゼ(ロシア語: Прокофий Апрасионович Джапаридзе、グルジア語: პროკოფი ჯაფარიძე、1880年1月15日 - 1918年9月20日)は、グルジア人のボリシェヴィキであり、26人のバクー・コミッサールの一員である。アリョーシャ (Алёша) の党名を持つ・・・1917年8月にボリシェヴィキ中央委員会メンバー候補に選出され、翌9月からストライキ委員会議長、12月からバクー・ソビエト執行委員会副議長、翌1918年1月から同委員会議長を歴任[2]。同年3月にミュサヴァト党による反乱が発生すると、革命防衛委員会メンバーとしてその鎮圧に関わった[2]。翌4月にバクー・コミューンの内務委員、6月に食糧委員に任命されたが、7月末にコミューンが崩壊すると逮捕され、1918年9月20日に他のコミューン成員らとともにザカスピ州のカスピ海横断鉄道沿線で銃殺された。人物[編集]=バクーでジャパリーゼと行動を共にしていたアナスタス・ミコヤンは、ジャパリーゼについて「にぎやかで、いささか激しやすい」人物で、「永遠にどこかへ急いでいるような印象」を受けた、と後に書いている[7]。また、バクー・コミューンの崩壊によってジャパリーゼとミコヤンが船でバクーを離れることを余儀なくされた時、船の行先が社会革命党の拠点であると知ったミコヤンが「反対する者は海に放り込んで行先を変えさせる」と提案したのに対し、ジャパリーゼは「この人非人め」と罵ってそれを制止したという)、シャウミアン(ステパン・ゲオルギエヴィチ・シャウミャン(ロシア語: Степан Георгиевич Шаумян、1878年10月13日 - 1918年9月20日)、民族名ステパン・ゲヴォルギ・シャフミアン(アルメニア語: Ստեփան Գևորգի Շահումյան)は、アルメニア人の革命家。ロシア革命の指導者としてカフカースで活躍し、「カフカースのレーニン」の異名をとった[1]。スレン (Сурен)、スレーニン (Суренин)、アヤクス (Аякс) などの別名も持つ[2]・・・1918年7月にコミューンでの権力を失うとバクーを放棄して逃亡したが、カスピ海対岸で反ボリシェヴィキ勢力に捕らえられ、同志たち(いわゆる「26人のバクー・コミッサール」)とともに9月20日に処刑された)であった。他のロシア地域を包んでいた死の沈黙は、バクーからの“警笛”を異常な力で鳴り響かせる反響板であった。あと一つの事実がコーバという名前を次第にレーニンの耳にちかしいものにした。それはコーバが母国語のグルジア語で書かなかったことである。バクーにはグルジア人は極めて少なかった。ロシア語がいわば、ここで話されている種々雑多の国語、方言を結び付ける要素だった。コーバが単独または共同編集した秘密紙“パキンスキー・プロレタリアート”と合法紙“グドーク”はロシア語の新聞であった。これらの新聞は定期的に海外のボリシェヴィキ本部に送られた。このためレーニンは彼の追随者の書いた記事、論文を一つ残さず厳しく検討することができた。コーバの書いたものは数が多くなく、知的にはとくに目立ってもいなかった。しかし、レーニンが高く評価していた実務的、具体的な論調とボリシェヴィキ派に対する狂信的献身では群を抜いていた。チフリスからペルシア国境の石油都市バクーに移ったことはコーバにとっては生れ故郷の裏道から全国的政治活動の本道にふみ出したことであった。                      
―バクー委員会と多くの石油ストのため8、9ヶ月間活動したのち、コーバ・ニシャラッゼと彼の同志セルゴ・オルジョニキッゼはオフラーナに逮捕され、バイロフ刑務所に収容された。追放の命令を待つ幾月もの間は、獄内の政治局員、異なった見解を持つ他の収容者との論争、獄外の同志との秘密通信と印刷物の交換、秘密紙への寄稿、獄外からの書類の秘密持ちこみなどに費やされた。各派支持者間の論争は、それぞれ敗北に心をいら立たせていたため深刻であった。獄中のボリシェヴィキの2人のスポークスマンのうち、コーバは冷静、過酷で自己を失わなかったが、オルジョニキッゼは怒りっぽく、多弁で、ちょっとしたことに腹をたてていつ騒ぎ出すかわからなかった。論争は邪推に毒されていたーオフラーナは刑房のなかにさえスパイを置いていた。時折、すっかり邪推のとりことなった収容者がスパイを探り出そうと試み、なかには容疑者が殺されることもあった。地下のおきては自衛措置としてスパイの殺害を認めていたばかりでなく時には要求さえした。運悪く邪推を招いた、罪のない人がこうしたスパイ狩りの被害者になることがあった。そうすることによって、恐怖心の吐け口と個人的恨みをはらす機会さえも与えられたからであった。各派はそれぞれ反対派のなかにスパイを見つけることには手早く、自派の隊列のなかからスパイを出すことに手ぬるかった。コーバが陰険なやり方で他人をこうした魔女狩りにかりたてて、彼の不興を買った。罪のない人を犠牲にしたという話しが、コーバとバイロフ刑務所で同室だった、彼に非好意的な回想者から伝えられている。このような話しがどこまで真実で、どこまでつくり上げたものであるかは決めることができない。こうした話しは多くの地下活動家について伝えられているが、要するに、当時あらゆるものを覆っていた邪推の空気を反映しているのだ。             
―コーバが数年前収容されていたバツームの刑務所は比較的平静でいい加減のところであったが、これと比べるとバクーの刑務所は他の点でもかなり違っていた。処刑を待つ囚人はしばしば他のものと同居していた。処刑は裏庭で行なわれた。寸前まで一緒に議論していた同志などが絞首台にひかれてゆくのを見ると神経は極度に高ぶるものであった。だが、目撃者の言葉を信ずるならば、こうした緊張した瞬間にあっても、コーバはぐっすりと寝ついてその神経の太さで同志を驚かせるか、または面倒なドイツ語の文法の習得という、結局はものにならなかった勉強を続けるのであった。あらゆる汚なさに囲まれ、精神をゆがめる空気に包まれながらも、コーバは依然、石油業内の労使の対立を注視し、“グドーク”、“バキンスキー・プロレタリー”両紙に時評をのせることを怠らなかった。だが、彼の評論の調子は以前ほど自信がなかった。彼は同志にゼネストを期待するなと勧告した。「各企業内でのストが退却方法として最も得策である。これは現状に最も適合した方法である。」彼は労働者に“経済テロ”におちいらないよう警告することを強く訴えた。-“経済テロ”とは個々の労働者が雇主、支配人を襲撃する絶望的行為を指したもので、当時ますます数多く行なわれるようになっていた。-こうした行為は組織労働者にはねかえってくるからであった。だが、大石油企業家を代弁する“自由主義的”現地紙が社会主義的労働組合員に道徳を説き、“経済テロ”の黙認を攻撃しはじめると、コーバは、彼らと絶望と暴力にかりたてた石油プロレタリアートの悲惨な状態を糾弾する憤怒の激論をもって応酬した。彼は、社会主義者がある程度まで当局の経済テロ防止に協力すべきだというメンシェヴィキの提案を冷笑した。彼は結論した。組織労働者は自己の手段で、自己の利害において、絶望と暴力を抑止しなければならない。しかし、犯人を当局に密告しないし、また、大石油企業家の独りよがりの“自由主義”におもねることもしないと。            
-11月、彼はソリヴチェゴトスクに追放するとの命令を受け取った。ここには彼は警察当局の監視のもとで2年間を過すこととなった。ソリヴイチェゴトスクは14世紀にロシアの先駆的商人が岩塩、毛皮の取り引きの中心として設けた小さな町で、ヨーロッパ・ロシアのヴォログダ州北部にあった。気候はシベリア北部の流刑地ほどきびしくはなかった。従ってコーバの追放条件はかなり緩やかであった。オフラーナの目からみると、彼は依然目立たない役割を演じていたのであった。彼はこのようにオフラーナの目をごまかし続けたばかりでなく、現行犯で逮捕されることも避けてきた。ヴォログダから北の方ソリヴチェゴトスクに行く途中、彼はチフスを患ったが、1909年2月末には目的地に到着した。4ヶ月後に彼は脱走した。彼はまずペテルブルグに赴き、ここで後の義父アリルーエフを尋ね、彼を通じて秘密党本部と接触してのち、コーカサスに帰った。彼は新しいにせの通行証を与えられた-7月、彼が再びバクーに姿を現わしたときは、ザハール・グレゴリアン・メリキャンツという名前になっていた。ペテルブルグの党本部で、彼は心からの歓迎を受けたに違いないー党活動家は依然、バクーの“不屈のとりで”に期待の目を向けていた。彼はまた海外で発行されている党”中央“定期刊行物のコーカサス通信員に非公式に採用された。通信員という役割を通じて、彼は以前より間近かにレーニンの関心をひくことになった。
―ペテルブルグからバクーに帰る途上、彼は首都ペテルブルグで見聞したことを物足らない気持で思いをめぐらしてみたに違いない。1907年にはまだ8千人の党員を抱えていたペテルブルグの組織は党員が300人足らずに減滅していた。党本部には無能の気配が感ぜられた。彼はむさぼるようにコーカサスからの情報を求めていたが、本部にはなに一つ情報は入っていなかった。ペテルブルグと亡命指導者の接触は浅かった。秘密紙の配布は頼りなかった。彼はペテルブルグ本部での仕事にぜひとも熊手を伸ばしたいという気持ちを禁ずることができなかった。                                                                             

―彼が入獄と流刑1年半の生活ののちに見出した“バクーのとりで”の状態もまた彼に心強さを与えるものではなかった。ここでもまた、組織は党員数百人に縮小されていた。ボリシェヴィキは2,300人、メンシェヴィキが100人ばかりであった。労組加入者もそう多数ではなかった。学習クラブ(“科学”と“知は力なり”)にはほとんど活気がなかった。油田関係労働者の労働時間は8時間から12時間に延長されていた。石油ブームがはじまっていたにかかわらず、労働者は交渉上の有利な立場を利用していなかった。組織はタタール人のプロレタリアートに背を向け、タタール語のビラ、新聞を通じて彼らに働きかけることを怠っていた。党の資金は秘密紙バキンスキー・プロレタリアートは一部も発行されなかった。ここの事態は他よりはまだましにみえたが、昔の挑戦的なバクーではなかった。

↑1912年のスターリンに関する、オフラーナ(帝政ロシアの秘密警察)の資料=「危険な革命家」のファイルに保存されていた+レーニンやトロツキー、そして他の著名な指導者たちの写真を含む情報も同じファイル内にあった。革命後、ソビエト当局は記録をすべて押収。公開した)。

CHAPTER 4
KOBA BECOMES STALIN
‘An era of counter-revolution has begun;  and it will last some twenty years, unless Tsardom is in the meantime shaken by a major war.’  With these words Lenin parted from one of his friends when, in December 1907, he made up his mind to return to Geneva.  The terror of the Stolypin Government, ‘the régime of June 3rd’, raged in the country;  and even in his hiding-place in Finland Lenin was no longer safe.  Nine years later he did not yet believe the second revolution to be near.  In January 1917, a few weeks before the downfall of Tsardom and a few months before his own rise to power, he gave a commemorative address on the first Russian revolution to young Swiss Socialists and finished it with the assurance that though his generation would not live to see the second revolution, they, the youth, would certainly witness its triumph.  The interval between the two revolutions lasted in fact less than ten years;  and of these only the first five could be described as the ear of counter-revolution proper.  By 1912 there was a new upswing of the revolutionary movment.
At the end of 1907, however, Lenin’s pessimism seemed all too justified.  Tsardom was firmly back on its feet.  The working class was overcome by weariness and disillusionment.  At the height of the revolution more than two million workers took part in strikes, most of them designed to promote political ends.  In 1908 only 174,000 workers came out in strikes;  only 64,000 in 1909, and 46,000 in 1910.  The limited freedom of speech, of assembly, and of the Press largely disappeared.  The parties of the underground were exhausted and demoralized.  Defeat bred cynicism or skepticism among their members and followers.  The prodigal sons of the intelligentsia recanted their radicalism and sought readmission to respectable society.  The literary Bohème that had lived in reverie on the fringe of the underground now plunged into despondent mysticism, sexualism, or art for art’s sake.  The clandestine organizations were like pricked balloons.  What was left of them teemed with agents provocateurs, who gave the Okhrana first-hand information about the personnel and the activities of the various faction.  The agents of the Okhrana penetrated even into the leading centers of the various groups and did their utmost to exacerbate their inner feuds and to turn the underground into a morass of treacherous intrigue, fear, and suspicion.
An aversion from clandestine work was one typical reaction to such conditions.  It was elevated to a political principle by Menshevik writers, who demanded that the party should wind up its underground activity, abandon its old habits, and transforms itself into an ordinary opposition working for its ends openly, within the limits prescribed by the law – like the European Socialist parties.  Those who preached this ‘revaluation of values’ were derogatorily labelled by Lenin ‘the liquidators’, the grave-diggers of the party.  The mole of revolution, Lenin argued, must continue to burrow in the underground, despite the corrupted condition of the clandestine groups.  In those days both Bolsheviks and Mensheviks still looked up in admiration to western European and especially German Socialism, with its powerful political and trade-union machines, its vigorous, popular Press, its impressive electoral campaigns and parliamentary representations.  The greater the disgust with the disintegration of the Russian underground, the stronger grew the desire to Europeanize the movement at home.

Yet the whole fabric of Russian society was un-European.  Tsardom remained a half-Asiatic autocracy.  True, even the regime of 3 June did not obliterate all the gains of the First Revolution.  After the most violent wave of terror was over, shaky islets of freedom were left here and there.  The parties of the opposition resumed the open publication of periodicals, but, supervised by a severe and malevolent censorship, they could express their views only in a diluted form, resorting to Aesopian hints and allusions.  As a rule the periodicals were short-lived.  The fist of the Okhrana clamped down upon them under the slightest pretext.  The same was true of the few legally existing trade unions and leftish educational clubs and associations.  The position of the shadow parliaments, the Dumas, was not much better.  All the four Dumas elected between the two revolutions were arbitrarily dissolved of prorogued by the Tsar;  and in none of them did the Socialist deputies enjoy immunity – most of those deputies spent their parliamentary terms in Siberian banishment.  Those who under such handicaps attempted to graft a European Labor Party on to the Russian body politics might as well have tried to grow tropical fruit in a sub-polar region.  Several Menshevik leaders still wished to keep clandestine organizations in being but hoped to shift the main burden of the party’s work to lawful forms  of activity.  Only Plekhanov, in many ways the most moderate Menshevik  of all, continued to attribute to the underground the same importance as before.  This provided the basis for the last political alliance between Lenin and Plekhanov, an alliance which came to an end only at the outbreak of the First World War.
Looking back to that period, Lenin wrote many years later:  ‘The revolutionary parties must complete their education.  They had learnt how to attack . . . They had got to learn . . . that victory was impossible . . . unless they knew both how to attack and how to retreat correctly.  Of all the defeated opposition and revolutionary parties, the Bolsheviks effected the most orderly retreat . . . ‘Some of Lenin’s colleagues and followers refused to learn the art of ‘orderly retreat’.  Lenin’s tactics were to avoid hopeless clashes with autocracy and to economize the forces of the revolution.  He defended the underground party against the ‘liquidators’, but he wanted the party to use lawful as well as clandestine forms of action.  Even before the counter-revolution set in, he had given up boycotting parliamentary elections;  and, seeing that his followers persisted in the tactics of boycott, he did not hesitate to cast his vote with those of the Mensheviks against his whole faction in order to send socialism to the polling-booth.  He also insisted that his followers should publish such periodicals, books, and pamphlets as the censorship permitted and that they should work in legally existing trade unions and educational associations.  Only thus would the party be able to convey its ideas and views to a public much wider than that which was accessible to clandestine propaganda.  Its open propaganda was, of course, bound to leave many things unsaid;  but it would be supplemented by an uninhibited clandestine propaganda.  The secret committees should direct and control all forms of activity, whether lawful or underground.             

While disgust with the underground was the dominant mood among the Mensheviks, the Bolsheviks were reluctant to act in the open.  Throughout 1907 and even 1908 ‘boycottism’ swayed their mind.  Lunacharsky, Bogdanov, Krasin, Gorky, the best writers, propagandists, and organizers, led the Bolshevik’ ultra left’.
The content as well as the form of Socialist action was again at issue.  Those who turned their backs on the underground willy-nilly preached a degree of conciliation with the existing order.  It was impossible, for instance, to advocate the overthrow of Tsardom in publications that were meant to be passed by the Tsarist censorship.  Therefore, Lenin argued, those who wanted the party to confine itself to forms of action permitted by authority were virtually abandoning the republican principle.  Like the middle-class Liberals, in whom they saw the legitimate leaders of the opposition, the Mensheviks now placed their hopes on the gradual transformation of Tsardom into a constitutional monarchy.  In Lenin’s eyes such hopes were as unworthy of Social Democrats as they were hollow.  The boycotters, on the other hand, were the sectarians and not the practitioners of the revolution.  In making a fetish of the underground, in shying away from the broader opportunities for action, they tended to reduce the revolution to impotence.  They were liquidators à rebours.                              

It was during the interval between the two revolutions that Koba became Stalin, and from a comparatively obscure Georgian underground worker rose to be one of the national leaders of Bolshevism.  His rise appears the more puzzling as, of the ten years between 1907 and 1917, he spent nearly seven in prisons, on the way to Siberia, in Siberian banishment, and in escapes from the places of his deportation.  His carefully collected political writings of that period add up to less than one slender volume of his Works.  The most indulgent reader of that volume could hardly find in it any proof of striking intellectual or political attainment.  The clue to his promotion lay in his practical activities rather than in any talent for letters or journalism.                                    
He remained at Baku while Lenin and the other leaders once again pitched their tents in western Europe.  He was not one of those leaders whom the party needed abroad and could not leave within reach of the Okhrana.  Nor was he one of those promising workers who were sent to complete their revolutionary education at the various party schools abroad.  In Lenin’s personal files he ranked as fit to look after his own education.  Except for two brief trips to Cracow and Vienna, he spent all those years in Russia, entrenched in the underground, immersed in the drudgery of the revolution’s working day that was so different from its stormy, exciting festivals.  This was to be the source of great strength as well as great weakness in him.  He had no inkling of the broad international vistas that life in western Europe opened before the émigré leaders.  Like every other Bolshevik he was, of course, an internationalist, though his internationalism was more a matter of dogma than of living experience.  Its range was provincial.  He knew the bloody feuds between the Caucasian tribes and nationalities in which the folly of self-centered nationalism demonstrated itself.  What his internationalism lacked was any intimate understanding of the broad trends of life abroad, especially any sensitivity to the shades and colors of that dazzling rainbow which was called European civilization.  On the other hand, he really drew his strength from his native soil.  In it he was rooted, first by birth and upbringing and now by his political fortunes.           
On 25 October 1907 he was elected a member of the Baku Committee.  ‘Two years of revolutionary work among the oil workers of Baku,’ he wrote later on, ‘hardened me as  practical fighter and as one of the practical leaders.  In contrast with advanced workers of Baku . . . in the storm of the deepest conflicts between workers and oil industrialists . . . I first learned what it meant to lead big masses o workers.  There in Baku I thus received my second revolutionary baptism to combat.’  In Baku, Europe and Asia met and interpenetrated even more closely than in Tiflis.  The quickly expanding oil industry represented European methods of technical and economic organization.  The transit trade with Persia was oriental in character.  Forty-eight per cent of the workers employed at Baku by that time were Russians and Armenians.  Forty-two per cent were Persians.  Lezgins, and Tatars – most of the Persian labor was migratory.  Ten per cent were Turks.  It was an extraordinary endeavor to try to bring al these patches of races and nationalities and religious, with their peculiar customs and habits, within the framework of a single Marxist organization.  The Russians were the skilled workers, the pioneers of a modern way of life.  The Moslems were the unskilled, pauper-like proletariat.  The Tartars practiced self-flagellation on the days of their festival Shakhssey-Vakhssey.  The tradition of blood-feuds was only slightly less powerful than in the deserts in Arabia.  In the Moslem quarters of the city each family lived a secluded inert life, completely devoid of the fever and curiosity for the world that animated the Russia and Armenian settlements.  For this reason the Moslem quarter was well suited for clandestine work.  There the Bolsheviks had their secret printing shop.  There, too, Koba, having assumed the name of Gayoz Nisharadze, hid from the police.          
But the atomized mass of Moslem laborers did not lend itself easily to propaganda or organization.  And the Asiatic element was reflected not only in the composition of the working class:  it also colored the policies of the oil companies, although the shareholders were Europeans.  The wage system was a curious combination on truck payment and of baksheesh or beshkesh, as Koba called it in his articles.  The frauds of exploitation with which western Europe was familiar only in the early stages of the industrial revolution and all the cheating that oriental slyness could invent were used in ‘rewarding’ the laborers of the oil fields.  The wage system in the mechanical workshops, where the Russians and the Armenians were employed, was more European.  But this again divided the workers and made it difficult for trade unionists to coordinate their demands.  The truck system made even the Russians so dependent on the employers that in 1909 the Caspian Oil Company could allow itself to prohibit its workers to marry without the firm’s permission.  No wonder labor conflicts time and again acquired here an acute and explosive character, despite the heterogeneity and the backwardness of the working population.   
At the end of 1904, it will be remembered, revolutionary stirring in Baku preceded the ‘bloody Sunday’ in Petersburg.  Later on, political life here was swamped by bloody tribal feuds.  Baku lived through a new revolutionary flare-up towards the end of 1907, after the ferment in the rest of Russia had fizzled out.  The underground did not fall to pieces here as soon as it did elsewhere.  At the end of September, in the primary elections to the Duma in which each estate chose its electors separately, the workers curia elected Bolsheviks as its representatives, and Koba wrote the ‘Instruction of the Baku Workers to their Deputy’.  The deputy, he stated, was to be a member of the party and was to carry out the instructions and the orders of its Central Committee.  He was not to see his task as that of a legislator.  He ought to state frankly in the Duma that no progressive legislation on peaceful reform would be of any use as long as Tsardom survived.  He should remain an agitator of the revolution.  This instruction was to be a model of Bolshevik parliamentary tactics.           
After the election Koba turned to the labor conflicts in the oil industry.  The workers in the oil-fields proper belonged to one union which was under Bolshevik influence, while those of the mechanical workshops were organized separately and led by the Mensheviks.  What Koba now advocated came very close to the C.I.O.  principle – the industrial union as opposed to the trade organization.  The oil companies, he insisted, must bargain with the delegates of the whole industry.  One trade must not allow itself to be bribed at the expense of another.  The wage system must be changed.  What the workers needed was not more baksheesh but a European system of wages.  The workers stood for European methods against the Asiatic practices of the employers.  In Gudok(The Signal)the legal news-sheet of Bolsheviks trade unionists, he expounded those ideas in a series of short articles signed K. Cato.  After the industrialists had agreed to bargain with the representatives of the whole industry, he called on the ’50,000 Baku workers’ to elect their delegates.  The authorities promised immunity to the conference of the delegates.  This was a success for the Bolsheviks, for the Mensheviks had argued in favor of starting negotiations with the oil companies without laying down any conditions beforehand, while the Social Revolutionaries and the Armenian Dashnaks and called for an unconditional boycott of the negotiations.
The delegates’ conference was in session for several months, debating every point in the collective agreements, controlling strikes, and airing its political views.’  While all over Russia black reaction was reigning, a genuine workers’ parliament was in session at Baku,’ wrote later Sego Ordjonikidze(Григо́рий Константи́нович Орджоники́дзе (груз. გრიგოლ კონსტანტინეს ძე ორჯონიკიძე; партийное прозвище Серго́ (груз. სერგო; 12 (24) октября 1886, с. Гореша, Шорапанский уезд, Кутаисская губерния, Российская империя — 18 февраля 1937, Москва, СССР) — российский[4] революционер (большевик) грузинского происхождения, из дворян[4]; один из крупнейших руководителей ВКП(б) и Советского государства[5]. გრიგოლ (სერგო) კონსტანტინეს ძე ორჯონიკიძე (დ. 24 ოქტომბერი [ძვ. სტ. 12 ოქტომბერი], 1886, სოფ. ღორეშა, ხარაგაულის მუნიციპალიტეტი — გ. 18 თებერვალი, 1937, მოსკოვი) — ბოლშევიკი რევოლუციონერი, საბჭოთა სახელმწიფო და პარტიული მოღვაწე, კომპარტიის წევრი 1903 წლიდან. პოლიტბიუროს წევრი, სტალინთან დაახლოებული პირი), the future Commissar of heavy industry, one of Koba’s closest friends in those days.  There was daring and defiance in Baku’s challenge to the régime of 3 June.  Lenin followed the events with melancholy admiration:  ‘These are our last Mohicans of the political mass strike.’  He knew that Baku could not stir the rest of Russia to action.  The revolution was merely fighting a rearguard battle in the Caucasus.  But the Bolshevik leaders of Baku, the commanders of that battle, attracted his attention.  Who were these men who still withstood the all-pervading apathy and resignation?  Well, there was that Ivanovich-Koba whom he had seen at Tammerfors, in Stockholm, and London, the man connected with the Fighting Squads, whose proper name had not yet been marked down even in Lenin’s secret files, Ordjonikidze, Voroshilov(the secretary of the oil-workers’ trade union – the future Marshall+Вороши́лов Климе́нт Єфре́мович (Охрімович) (рос. Ворошилов Климент Ефремович ), також популярно — Клим Ворошилов (23 січня (4 лютого) 1881 — 2 грудня 1969) — радянський військовий та пол ичний діяч, двічі Герой Радянського Союзу, Герой Соціалістичної Праці, перший Маршал Радянського Союзуіт ) the brothers Yenukidze (one of whom was to become Vice President of the Soviet Union+Авель Сафронович Єнукідзе (груз. აბელ ენუქიძე [Абель Енукідзе] IPA: [ɑbɛl ɛnukʰid͜zɛ]; псевдоніми: Абдул, «Золота рибка»; 7 (19) травня 1877, с. Цхадісі, Кутаїська губернія, Російська імперія — 30 жовтня 1937, Москва, РРФСР) — російський революційний, радянський державний і політичний діяч. Член ВКП (б), член ВЦВК, секретар ЦВК СРСР. Був делегатом 6, 8, 9, 11-17-го з'їздів партії), Spandarian(Սուրեն Սպանդարի Սպանդարյան (դեկտեմբերի 15, 1882, Թիֆլիս, Ռուսական կայսրություն - սեպտեմբերի 24, 1916, Կրասնոյարսկ, Yeniseysk Governorate, Ռուսական կայսրություն և Կրասնոդար, Ռուսական կայսրություն), հայ հասարակական-քաղաքական գործիչ, լրագրող, գրաքննադատ։ Սպանդար Սպանդարյանի որդին, Ստեփան Սպանդարյանի հայրը։ ՌՍԴԲԿ անդամ 1901 թվականից), Djaparidze(პროკოფი ჯაფარიძე (პარტიული ფსევდონიმი ალიოშა; დ. 15 იანვარი [ძვ. სტ. 3 იანვარი], 1880, სოფ. შარდომეთი, რაჭის მაზრა — გ. 20 სექტემბერი, 1918, კრასნოვოდსკი) — ქართველი ბოლშევიკი, რევოლუციონერი, ბაქოს კომუნის მოღვაწე), and Shaumian(Ստեփան Գևորգի Շահումյան (կուսակցական ծածկանունները՝ Սուրեն, Սուրենին, Այաքս և այլն) (հոկտեմբերի 13, հոկտեմբերի 1, 1878, Թիֆլիս - սեպտեմբերի 20, 1918, Անդրկասպյան ավազուտներ՝ Պերևալ և Ախչակույմա երկաթուղային կայարանների միջև), կոմունիստական կուսակցության և միջազգային բանվորական շարժման ականավոր գործիչ, մարքսիստ տեսաբան, սոցիոլոգ, ժուռնալիստ, հրապարակախոս։ Եղել է Կոմունիստական կուսակցության անդամ 1898 թվականից), future Commissars of Baku.  The dead silence in the rest of Russia was the sounding board on which the ‘signal’ from Baku reverberated with unusual strength.  One other fact made Koba’s nickname gradually more familiar to Lenin.  He had ceased to write in his native tongue – Georgian.  There were few Georgians in Baku.  The Russian languages was, as it were, the unifying factor in the diversity of languages and vernaculars spoken there.  Gudok and the clandestine Bakinsky Proletali, edited or co-edited by Koba, were Russian newspapers.  They were regularly dispatched to Bolshevik headquarters abroad, where Lenin attentively scrutinized every article and note printed by his followers.  Koba’s writings were neither numerous nor startling, but they were marked by fanatical devotion to the Bolshevik faction, as well as by a businesslike practical tone highly esteemed by Lenin.  Thus, in going from Tiflis to the oil city on the Persian border, Koba was really moving from his native backwater into the main stream of national politics.             After eight or nine months of work on the Baku committee and many strikes in the oil-fields, Koba-Nisharadze and his friends Sergo Ordjonikidze were caught by the Okhrana and put in the Bailov prison.  Long months of waiting for the orders of deportation were passed in prison politics, debates with inmates of different views, exchanges of secret messages and printed matters with comrades at large, writing for clandestine sheets, smuggling the writings out of the prison, and so on.  The debates between the adherents of various factions were bitter with the exacerbation of defeat.  Of the two spokesmen for the Bolshevik prisoners, Koba was cool, ruthless, and self-possessed, Ordjonikidze touchy, exuberant, and ready to fly off at a tangent into riotous affray.  The discussions were poisoned by suspicion – the Okhrana had planted its agents provocateurs even in the prison cells.  Time and again the prisoners, roused to feverish suspicion, would try to trade them and, in some cases, they would kill a suspect, since the code of the underground allowed or even demanded the killing of argent provocateurs, as a measure of self-defence.  Harmless people unfortunate enough to have aroused suspicion may sometimes have suffered in these hunts;  for they provided an outlet for phobias and even opportunities for setting private accounts.  Each faction was quick to detect agents provocateurs among its opponents, and slow in unmasking them in its own ranks.  Unfriendly memoirists who shared with Koba a cell in the Bailov prison have told few stories in which Koba is seen as slyly inciting others to witch-hunts and victimizing innocent people who had incurred his disfavor.  It is impossible to say how much truth or invention there is in such stories:  they were told about many an underground worker and they reflect the all-pervading suspicion of those days.      
In other respects, too, the Baku prison was markedly different from the comparatively quiet and easy-going Batum prison, in which Koba had been lodged a few years before.  Convicts awaiting execution were often herded together with the rest.  Executions took place in the courtyard.  Nerves were strained to the limit when men saw their comrades, who might just have taken part in a debate, led to the gallows.  In the tension of such moments Koba would, if an eyewitness is to be believed, fall sound asleep, astonishing his comrades by his strong nerves, or else he would go on with his unsuccessful attempt to master the intricacies of German grammar.  Amid all the filth and the degradation, he still contrived to watch the conflicts in the oil industry and to keep up a running commentary in the Gudok and Bakinsky Proletarli.  But the tone of his comment was now less confident.  He counselled his comrades not to count upon a general strike.  ‘Striking in individual concerns is the most expedient form of retreat, the form best suited for the present moment.’  He urged the workers to be on guard against ‘economic terror’ – the acts of despair, assaults by individual workers on their employers or managers, that were becoming more and more frequent – for it would recoil upon organized labor.  But when the local ‘liberal’ newspaper – ‘the mouthpiece of the oil magnates’ – began to preach morals to Socialist trade unionists and blame them for indifference – vis-à-vis economic terror, Koba retorted with an angry philippie on the wretched conditions of the oil proletariat which accounted for their despair and violence, but it would not denounce the culprits to authority.  Nor would it fawn upon the self-righteous ‘liberalism’ of the oil magnates.        
In November he received the order of deportation to a place called Solvychegodsk, where he was to remain under police supervision for two years.  Solvychegodsk, a little settlement founded in the fourteen century by Russian pioneer-merchants as a centre of trade in salt furs, lies in the northern part of the Vologda province, in European Russia.   Its climate is less severe than that of the northern Siberian places of banishment.  The terms of Koba’s deportation were thus fairly mild.  He was still successful at playing an inconspicuous part in the eyes of the Okhrana and had avoided being caught red-handed.  On the northward trek from Vologda to Solvychegodsk he fell ill with typhus, but at the end of February 1909 he arrived.  After four months he escaped.  He travelled to the Caucasus via Petersburg, where he called on his future-in-law Alliluyev and through him got into contact with the secret party headquarters.  He was issued with a new false passport – in July he reappeared in Baku as Zakhar Gregorian Melikyants.  At Petersburg headquarters he must have been given a hearty welcome – party workers still looked up to the ‘indomitable fortress’ of Baku.  He also secured his informal appointment to be the Caucasian correspondent of the party’s ‘central’ periodicals published abroad.  In the role he was to attract Lenin’s attention more closely than hitherto.
On his way from Petersburg to Baku he must have been given to unpleasant reflections on the things he had seen and heard in the capital.  The organization there, which in 1907 still numbered 8,000 members, was now reduced to barely 300.  There seemed to be an air of inefficiency about party headquarters they had no information.  The distribution of the clandestine Press was feeble.  He could not help feeling an itch to lend his own hand to the job at Petersburg headquarters.

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